Kokichi Sugihara
Úvodní informace
Kokichi Sugihara je současný japonský matematik a umělec. Od roku 2009 je profesorem na univerzitě Meiji. Optické klamy japonského matematika Kokichi Sugihary získaly v letech 2010, 2013, 2018 a 2020 ocenění nejlepší optická iluze roku. Nejednoznačné objekty doktora Sugihary jsou matematickým uměleckým dílem, které využívá fyziku, konkrétně optiku, k tomu, aby nám ukázalo, jak lze naše smysly oklamat, i když chápeme, jak daný jev funguje.
Příprava experimentu
Pomůcky: rovinné zrcadlo, papír, nůžky, šablona a izolepa pro papírové iluze, 3D tiskárna pro tištěné iluze
Papírové iluze: Vystřihneme obrazce a slepíme izolepou podle vzoru.
Tištěné 3D iluze: Vytiskneme útvary na 3D tiskárně.
Následně finální papírový nebo 3D tištěný klam umístíme před zrcadlo a pozorujeme jej před zrcadlem zároveň s jeho obrazem v zrcadle.
Vysvětlení experimentu
Tvar je ovlivněn úhlem pohledu. Při pohledu shora vypadá objekt jako hybrid mezi čtvercem a kruhem nebo jako čtverec s velmi zaoblenými rohy. Většina iluze pochází z tvaru hran – přední polovina tvaru je vypuklá, zadní polovina tvaru je dutá nebo naopak a v závislosti na úhlu pohledu na příslušné hrany budou tyto vypadat buď delší nebo kratší, a tedy buď hranaté, nebo kulaté. Pokud nemáme za optickým klamem umístěné zrcadlo a nevidíme zadní stranu, oko si přizpůsobí a mozek domyslí obraz podle přední strany. Díky zrcadlu pozorujeme přední stranu zvlášť a zadní stranu zvlášť a obraz, který vidíme, je pro člověka díky tomu matoucí, protože si opět mozek „domyslí“ druhou polovinu podle zrakového vjemu, a tak vidíme dva odlišné útvary před a za zrcadlem.
Joseph Jastrow
Úvodní informace
Joseph Jastrow – Optická iluze Úvodní informace Joseph Jastrow [6] byl americký psycholog polského původu. Jastrow je známý různými objevy v oblasti experimentální psychologie, designu experimentů a psychofyziky. Zabýval se také fenomény optických klamů a v jeho díle byla buď nově objevena, nebo zpopularizována řada i v současné době známých optických klamů. Jedním z nejznámějších je právě Jastrowova „bumerangová“ iluze. Takzvaná Jastrowova iluze zamotala hlavy vědcům už na konci 19. století. Jedná se o dva nebo několik identických oblouků, kde spodní oblouk se vždy zdá být větší.
Příprava experimentu
Pomůcky: kružítko, tužka, pravítko, nůžky, papírové šablony, 3D tiskárna pro tištěné Jastrowovy misky
Papírové iluze: Vystřihneme obrazce a umístíme dva a více vodorovně nad sebe.
Tištěné 3D iluze: Vytiskneme misky na 3D tiskárně a také umístíme nad sebe.
Vysvětlení experimentu
Pokud nad sebe nebo vedle sebe umístíme dva a více shodných pásů, které opisují část kružnice, bude se ten horní jevit jako menší, přestože jsou ve skutečnosti stejně dlouhé. Na vině je naše vnímání perspektivy. Za vše může kontrast dlouhé vrchní strany s kratší spodní, který zmate lidský mozek. S kontrastem mezi kratší vnitřní a delší vnější stranou pásu se náš mozek nedokáže vyrovnat, a to ani v případě, že jsme si této informace vědomi.
Náměty na Sugihariho iluze
1. Šablony na 3D tisk
Šipka oběma směry: https://www.thingiverse.com/thing:3506048
6 spojených válců/kvádrů: https://www.thingiverse.com/thing:2747478
Hrnek: https://www.myminifactory.com/object/3d-print-squircle-mugambiguouscylinder-illusion-41221
2. Šablony na vystřižení z papíru
Válec/kvádr: http://users.dickinson.edu/~richesod/papercirclesquare.pdf
Hvězda/měsíc: http://users.dickinson.edu/~richesod/paperstarmoon.pdf
Srdce/diamant: https://jjycjnmath.tistory.com/316
Náměty na Jastrovovy iluze
1. Šablony na 3D tisk
Jastrowovy misky: https://www.thingiverse.com/thing:3191482
Jastrowovy oblouky s čísly: https://www.thingiverse.com/thing:4815689
2. Šablony na papírové modely
Tři melouny: https://www.behance.net/gallery/86965493/Informative-Poster-onJastrow-Illusion
Pravítko: https://www.alamy.com/stock-photo/jastrow-illusion.html